Friday, September 29, 2006

Kuka lohduttaisi Nyytiä?

"Olipa kerran pikku nyyti nyytiäinen,
hän ihan yksin asui taloaan
ja talo oli myöskin yksinäinen.

Siis kaksin kerroin yksin peloissaan
hän sytytteli yöllä lamppujaan
ja ryömi peiton alle vinkumaan
kun kuului hemuleitten tassuttelu tiellä
ja mörkö huusi pitkään pimeässä siellä.

Ja kaikkialla lamput syttyvät ja ovet lukitaan
kun kaikki mönkiäiset lohduttavat toisiaan.

Vaan kuka lohduttaisi nyytiä, vaikka tällä näin:
on yöllä kamalakin kamalampi, päivällä toisin päin."

Tove Jansson,  Kuka lohduttaisi Nyytiä

1 comment:

  1. Pitkän, vetisen työpäivän jälkeen, matkalla illan rientoihin lohdutan sinua Tommy Tabermanin runolla (en kyllä tiedä lohduttaako tämä..)

    Minä uskon
    aamujen valoon,
    ihmisen syliin
    ja rakkauden hitauteen
    Minä uskon rakkauteen
    joka kulkee etanan lailla:
    ei yhden sydämen poikki
    yhdessä elämässä loiki
    Minä uskon
    etanan nopeuteen,
    sylien syvyyksiin,
    ja alati kiihkeisiin silmiin
    joista aamut juovat
    kaiken valonsa.
    Minä uskon rakkauden hitauteen.
    Minä uskon.

    - Tommy Tabermann

    ReplyDelete